ژنی که به شما اجازه می دهد به هر اندازه که میخواهید، غذا بخورید، اما چاق نشوید

4 دسامبر 2018 - یک رویکرد جدید که ممکن است به شما اجازه دهد بدون اضافه وزن به هر اندازه که می خواهید غذا بخورید، می تواند در آینده ای نزدیک به واقعیت تبدیل شود. یک تیم بین المللی از محققان با حذف یک ژن شناخته شده به نام RCAN1، در موش ها و تغذیه ی آنها با یک رژیم غذایی پر چرب، حتی برای مدت طولانی، معضل اضافه وزن و چاقی را حل کردند. محققان امیدوارند که رویکرد مشابهی برای مهار این ژن، برای مقابله با چاقی و بیماریهای جدی مانند دیابت در انسان نیز موثر باشد.

در این مطالعه که به رهبری پروفسور Damien Keating از دانشگاه فلیندرز، انجام گردید محققان از غربالگری عظیم ژنتیکی در جوندگان استفاده نمودند تا نامزدهای ژنتیکی جدیدی که می توانند باعث چاقی شوند را شناسایی کرده و به طور بالقوه راه را برای درمانهای دارویی جدید بگشایند.

پروفسورDamien Keating  گفت: ما می دانیم که بسیاری از مردم برای کاهش وزن و یا حتی کنترل وزن خود به دلایل مختلف تلاش می کنند. یافته های این مطالعه می تواند به معنی ایجاد قرصی باشد که عملکرد RCAN1 را هدف قرار دهد و باعث کاهش وزن شود.

چاقی یک بیماری مهم بهداشتی در جهان است که در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را افزایش می دهد، اما راه هایی که به درمان های مؤثری منجر شود، برای آن وجود ندارد.

دو نوع چربی در بدن انسان وجود دارد: چربی قهوه ای، که انرژی را می سوزاند، در حالی که چربی سفید، انرژی را ذخیره می کند.

پروفسور کیتینگ می گوید: مسدود کردن RCAN1 کمک می کند تا چربی سفید ناسالم به چربی قهوه ای سالم تبدیل شود و روش درمان بالقوه ای را در مبارزه با چاقی ارائه دهد.

او افزود: در حال حاضر ما مجموعه ای از داروهایی را تولید کرده ایم که پروتئینی را که این ژن کد می کند، هدف قرار می دهد و ما اکنون در حال آزمایش آنها هستیم تا ببینیم آیااین داروها می توانند RCAN1 را مهار کنند و اینکه آنها می توانند به داروهای جدید ضد چاقی تبدیل شوند.

پرفسور کیتینگ ادامه داد: نتایج ما نشان می دهد، داروهایی که ما برای هدف قرار دادن RCAN1 استفاده کردیم، باعث سوزاندن کالری بیشتری می شوند، در حالی که مردم در حال استراحت هستند؛ و این بدان معنا است که بدن چربی کمتری را ذخیره می کند، بدون نیاز به اینکه فرد مصرف مواد غذایی خود را کاهش دهد یا ورزش بیشتری انجام دهد.

دو سوم از بزرگسالان و یک چهارم از کودکان استرالیایی دارای اضافه وزن هستند یا چاق محسوب می شوند و آمار اضافه وزن و چاقی در سایر مناطق جهان نیز نگران کننده است.

پرفسور کیتینگ گفت: ما با انواع مختلف رژیم های غذایی و با زمان های مختلف( از هشت هفته تا شش ماه) موشها را آزمایش کردیم و در هر مورد شاهد بهبود نشانگرهای سلامت در غیاب ژن RCAN1 بودیم.

محققان می گویند: این یافته ها راه را برای یک درمان بالقوه ساده باز می کند، اما به مطالعات بیشتری برای بررسی نتایج این روش در انسان نیاز داریم.تحقیقات ما بر روی درک اینکه چگونه سلول ها سیگنال ها را به یکدیگر ارسال می کنند و این که چگونه بر سلامت و گسترش بیماری تاثیر می گذارد، متمرکز شده است. ما واقعا می خواهیم این کار را دنبال کنیم، این تحقیقات هیجان انگیز است و ما از شورای تحقیقات بهداشت ملی و پزشکی استرالیا، منابع مالی تحقیقاتی لازم را برای بررسی گزینه های مناسب دریافت کرده ایم. این نتایج نشان می دهد که ما به طور بالقوه می توانیم یک تفاوت واقعی را در مبارزه با چاقی ایجاد کنیم.

منبع و سایت خبر:

EMBO reports, 2018; e44706 DOI: 10.15252/embr.201744706

www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181204095412.htm